keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Unicef-kävely

Lauantaina 26.4 oli Unicef-kävely.

Katsoimme koululla Unicefin videon, josta saimme tietoa lahjoituskohde maista.

Esityksen jälkeen lähdimme kohti rantaa, jossa koulumme oppilaat kävelivät tai juoksivat. Jokaisen kierroksen jälkeen saimme tarran, joka merkitsee yhtä lahjoitussummaa. Lahjoitukset menevät Unicefin hyväntekeväisyyskohteille ja Canelipuulle.




Kun palasimme koululle söimme eväät, katselimme kevätnäyttelyä ja söimme buffetin leivoksia. Osa vanhemmista tuli katselemaan koulumme oppilaiden töitä.

tiistai 22. huhtikuuta 2014

Samanaikaisopetusta Herttoniemenrannassa

Autismiluokan ja 2A-luokan oppilaat tekivät yhteistyötä samanaikaisopetuksen merkeissä kevätlukukauden aikana. Teimme savitöitä äitienpäivää ajatellen, ja oppilaat myös tutustuivat toistensa luokkiin sekä toisiinsa. Suunnitelmissa on myös yhteinen kevätretki.

Kaksi 2A:n oppilasta kirjoitti savityöpäivästään:


Menimme autistioppilaiden luokkaan tekemään savikulhoja äitienpäivälahjaksi. Oli mielenkiintoista nähdä millaisia opiskelijoita he ovat, kun en ollut ennen tavannut.

Luokassa oli rauhallista ja jännittävää.

Luokassa aloitimme tekemään savikulhoja ja myös autistioppilaat niitä tekivät.

Näytti siltä että kaikki osasivat tehdä kulhoja. Aluksi painoimme pitsiliinalla kuvion saveen ja se laitettiin kuivumaan. Sillä kerralla emme ehtineet tehdä muuta. Minun mielestä se oli oikein mukava oppitunti. :)

Aikku 2A


Savityöt

Me mentiin luokan kanssa Kaisan luokkaan, siellä oli kivaa, siellä oli poikia, ja pojat olivat mukavia. Me leikittiin poikien kanssa. Me tehtiin savitöitä, ne savityöt oli äitienpäivä lahjaksi. Me pelattiin ja tehtiin savitöitä, ja siellä oli oikeasti kivaa. Me tehtiin savista lautasia, tule sinäkin Kaisa Räsäsen luokkaan.

Emily 2A






 
 
Onnistuneesta projektista tyytyväisinä avustajat, Maarit ja Kaisa.

maanantai 21. huhtikuuta 2014


Retki Sederholmin talolle

 
Olimme luokan kanssa Sederholmin talolla. Menimme sinne metrolla. Kävelimme Senaatintorin poikki. Senaatintorin paikalla oli ennen hautausmaa ja Eleonoran kirkko.

 
Sederholmin talossa oikea arkeologi kertoi meille Helsingin historiasta ja Senaatintorin paikalla olleesta hautausmaasta. Saimme nähdä, miltä Senaatintori näytti 200–300 vuotta sitten. Saimme tietää, millaisia astioita ihmiset silloin käyttivät.

 
Meille kerrottiin myös, miten aikaisin ihmiset jo tupakoivat. Meille esiteltiin arkeologin työtä. Lopuksi saimme tutkia ryhmissä muinaisesineiden palasia ja esittelimme ne muulle luokalle.

 


Santra  ja Reeka 5C

perjantai 28. maaliskuuta 2014

Robotteja, robotteja!


Rakensimme ja ohjelmoimme peliohjelmointikerhossa 13.3 Lego EV-3 robotteja. Pelikerho voitti 5 kpl robotteja syksyllä 2013 järjestetystä Robottiviikon kisasta. Kerholaiset osallistuivat kisaan Scratch-ohjelmalla ohjelmoiduilla robottipeleillä.

Robottiviikon sivut:
http://www.innokas.fi/events/robotweek

Peliohjelmointikerhon osallistumisteksti:
http://luovuusjainnovatiivisuus.wordpress.com/2013/11/29/8-bit-robot/

Torstaina 13.3 saimme pitkän odottelun päätteeksi kerhoon vieraaksi Lego EV3-kouluttajan.
Olimme aloittaneet robottien rakennusta jo 27.3 ja ennen tuntia jatkoimme robottien rakentamista valmiiksi hetken. 




Lego-kouluttaja tutustutti meidät robottien ohjelmointiin. Käytimme Lego Mindstorms EV3 -ohjelmaa jolla sai ohjelmoitua robottiin erilaisia toimintoja. Suurin osa ajasta kului robotin ohjelmointiin ja testaamiseen. 

Ohjelmointi oli helpompaa kuin voisi kuvitella. Roboteissa oli erilaisia hienoja tunnistimia kuten ultraäänisensori ja valonkirkkautta mittaava valosensori. Kokeilimme roboteilla mm. sumopainia (kaksi robottia taistelee kehässä ja toinen robotti pitää saada työnnettyä ulos kehästä). Ohjelmoimme robotit myös tunnistamaan ja kiertämään esteitä.

Peliohjelmointikerho kesti poikkeuksellisesti kolme tuntia, mutta kaikki jaksoivat hienosti koko ajan.




Niilo ja Joona 5C

tiistai 11. helmikuuta 2014

Kiitos Canelipuu!


Moi!
Täällä Herttoniemenrannan ala-asteella saimme iloisen yllätyksen 5A:n englannin ja käsityön tunneille. Värikkäät käsinuket olivat matkustaneet Intiasta asti tuomaan terveisensä meille. Ihastelimme kirkkaita värejä ja hienoja yksityiskohtia. Erityisesti mieltämme lämmitti tieto, siitä että meidän vuoksemme oli nähty paljon vaivaa. Nukkejen saaminen vastalahjaksi tuntui hyvältä ja mahtavalta, myöskin hymyt olivat herkässä uusia käsinukkeja ihastellessa. 
Kuva käsinukeista on päätynyt muistoksi koulumme seinälle. Lopullisesti nuket sijoittuvat niiden oppilaiden koteihin, jotka ovat oman nukkensa Intiaan lähettäneet. Oppilaiden suunnitelmissa on laittaa nuket kotona näkyvälle paikalle tai leikkiä niillä pikkusisarusten kanssa. 

Kiitos Intia ja Canelipuun koulu! Olette ajatuksissamme!
 
Terveisin: Jaana, Sara ja 5A:n oppilaat
PS: Ilmaan heitettiin jo uusia oppilaiden kehittämiä ideoita yhteistyölle.

tiistai 4. helmikuuta 2014

Rusettiluistelut

Pikkumetsässä on laskettu mäkeä ammeella, rakenneltu lumilinnoja ja hiihdetty kilpaa. Helmikuun alun päivinä ekaluokkalaiset ovat eläytyneet innolla Pikkumetsän Aapisen hahmojen talvisiin touhuihin. Tällä viikolla pääsimme mekin nauttimaan talvisesta säästä ja talviliikunnan riemusta, kun kokoonnuimme jo perinteeksi muodostuneisiin rusettiluisteluihin koulun kentälle. Kutsun saivat kaikki koulumme alkuopetusluokkien oppilaat ja vieraaksemme saimme myös eskarit lähialueen päiväkodeista.

Kovasti odotettu luistelutapahtuma keräsi kentälle lähemmäs kolmesataa lasta. Punaposkiset lapset etsivät innoissaan parejaan ja jaksoivat ihmetellä jäälle saapuneita tuttuja eläinystäviä. Lapset tapasivat uusia ja vanhoja ystäviään ja iloinen aamupäivä huipentui yhteiseen mehuhetkeen kentän laidalla.









Talvisin terveisin 
Ekaluokan opet Muurista

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Tervetuloa kouluun!


Tammikuu on jännittävää aikaa niissä perheissä, joissa on esikoululainen. Koulun alkuun on vielä lapsen ajanlaskussa pitkä aika, mutta silti käydään jo koulutulokasinfoissa ja ilmoittautumassa kouluun. Vanhempiakin voi jännittää, kun ajattelee, että tuon pienen eskarin pitäisi pian olla valmis koulun penkille. Lapsessa tapahtuu  kuitenkin eskarikeväänä huimaa kehitystä! Osa kehityksestä on lapsen biologista kasvua ja osa henkistä valmistautumista koululaiseksi. Niinpä suurin osa lapsista on elokuussa juuri valmiita kouluun ja erittäin valmiita muutokseen, jonka se mukanaan tuo.


Eikä leikki ja iloinen toiminta suinkaan pääty koulun alkuun! Herttoniemenrannan ala-asteella alkuopetus on täynnä leikkiä ja laulua ja sosiaalista toimintaa. Oppiminen tapahtuu yhdessä toimien ja mm. pajatoiminnan tai pistetyöskentelyn muodossa. Näissä voidaan harjoitella vaikka matematiikkaa kauppaleikin muodossa tai geometriaa yhdessä tangrameja rakennellen.
 
 
 
Sosiaalisten taitojen opettelu on alkuopetuksessa vähintään yhtä tärkeää, kuin ns. akateemisten taitojenkin opettelu. Oppilaat harjoittelevat toistensa kohtelua, omien tunteiden ilmaisua ja hallintaa sekä yhdessä toimimista. Myös erimielisyyksien selvittely kuuluu asiaan ja on tärkeä elämäntaito. Koulussa on käytössä Herttoniemenrannan toisten kohtaamisen ja kohtelun malli ja siihen liittyen Kiva- toiminta (KiVa= kiusaamisen vastainen toimintamalli).
 
 
 
Tervetuloa siis Herttoniemenrannan ala-asteelle uudet koulutulokkaat!
 
Kirsi Myllymäki
rehtori